Ga je een dakkapel laten plaatsen of zelf plaatsen dan moet je natuurlijk eerst nadenken over de constructie van deze dakkapel. Dit is mede afhankelijk van het soort dak op je woning en de ruimte die je hebt. Veel dakkapellen hebben standaard maten, maar vanzelfsprekend kunnen ze ook op maat gemaakt worden. Dit laatste is wel wat duurder uiteraard. Ga je zelf een dakkapel plaatsen dan is het belangrijk om eerst de constructie van het dak goed te onderzoeken.

Je wilt natuurlijk niet het risico lopen dat je dakkapel in elkaar stort door een foute constructie. Het dak grofweg in twee soorten constructies worden onderverdeeld:

  • Sporendak: Veel daken hebben een zogenaamde “sporenkap”, waarbij het dak wordt ondersteund door verticale balken.
  • Gordingenkap: Woningen waarbij het dak met horizontale balken wordt ondersteund, dit wordt ook wel een “gordingenkap” genoemd.

Gebruik bestaande dakconstructie bij gordingenkap

Wanneer je een dakkapel gaat plaatsen of wilt laten plaatsen dan is het natuurlijk de meest economische oplossing om de bestaande constructie van het dak te gebruiken om de dakkapel op te bouwen. Als je alles weghaalt en helemaal van de basis af een dakkapel moet gaan bouwen dan wordt het project veel duurder. Gebruik maken van bestaande balken en ondersteuning van het dak is de oplossing die in de meeste gevallen wordt gekozen als een dakkapel wordt geplaatst.

Hoe de constructie eruit komt te zien hangt mede af van het soort dak waar de dakkapel op wordt geplaatst. Heb je een dak met een gordingenkap dan kan deze worden gebruikt om de dakkapel aan één van de zijkanten te ondersteunen. Hiervoor hoeft dan geen aparte constructie te worden gemaakt. Aan de andere kant moet natuurlijk wel een extra constructie worden gemaakt, dit heet een slaper.

Hergebruik van de sporenkap

Als het dak een sporenkap heeft, dus horizontale balken ter ondersteuning, dan kunnen deze worden gebruikt om de dakkapel op te maken. Dit is daarom een eenvoudige constructie om met te werken. De kap moet hiervoor wel worden verstevigd. Om dit te realiseren worden extra horizontale sporen aangebracht. Zo ontstaat ene stevige constructie om een dakkapel op te bouwen.

Ondersteuning van boven- en onderzijde dakkapel

Vanzelfsprekend moeten ook de boven- en onderkant van de dakkapel ergens op steunen. Als je geluk hebt, en dat geluk heb je helaas mar zelden, dan kun je hiervoor een gordingbalk van het dak gebruiken. In verreweg de meeste gevallen moet hiervoor echter een aparte verstevigingsbalk worden aangebracht. De maten van de dakkapel komen namelijk in de meeste gevallen niet zo precies uit dat je bestaande constructie hiervoor kunt gebruiken. Ter ondersteuning van de dakkapel worden zogenaamde slagbalken aangebracht. De onderslagbalk heeft op zich niet zo heel veel te houden. Maar de bovenslagbalk moet van goede kwaliteit zijn. Bij een dak met een sporenkap is deze anders te kwetsbaar om de dakkapel te kunnen houden.

Prefab dakkapellen

Veel dakkapellen worden tegenwoordig op maat gemaakt. Om het onderhoud zo laag mogelijk te houden zijn de meeste dakkapellen van kunststof. Een kunststof dakkapel hoeft niet te worden geschilderd en de kunststof slijt ook niet. Bij een houten dakkapel zal je toch eens in de zoveel jaar het dak op moeten voor een nieuwe verflaag en controle of het hout niet aan het rotten is zodat het gerepareerd moet worden. Veel mensen zien dit niet zo zitten en hebben ook geen zin om hiervoor mensen in te huren. Vandaar dat een kunststof dakkapel de meest gemaakte keuze is. Vaak worden de maten vooraf genomen en wordt de dakkapel gereed of zo goed als gereed aangeleverd op het moment van plaatsing. Wanneer de dakkapel in de fabriek al in elkaar word gezet, dan spreek men van een prefab dakkapel. De constructie hoeft dan alleen nog op kleine details te worden aangepast. Dit versnelt de procedure van het plaatsen uiteraard aanzienlijk.